Dzień dobry!

Mam na imię Agata. Niespodziewanie do mojej klasy dołączyli uczniowie, którzy przeprowadzili się do Czechowic-Dziedzic z Anglii. Szybko odnaleźli się w nowej rzeczywistości, ale musieli zmierzyć się z licznymi nowościami. Powstał pomysł, aby utworzyć niezbędnik regionalny, ułatwiający odnalezienie się w nowym środowisku.

Będę towarzyszyć moim uczniom i wspierać ich przy tworzeniu tego przewodnika.

Witajcie w Czechowicach-Dziedzicach!

Siema!

Jestem Maciek, bardzo lubię mieszkać w Polsce, w małym mieście Czechowice-Dziedzice. Mam tu dużo przyjaciół, jestem osobą towarzyską, lubię poznawać nowych ludzi.

We wrześniu do mojej klasy dołączyli nowi uczniowie. Przyjechali z Anglii. Bardzo lubię spędzać z nimi czas, wiele uczę się od nich, a oni ode mnie. To taka super wymiana wiadomości.

Wpadliśmy na pomysł zrobienia przewodnika o naszym regionie.

 Hi!

 Mam na imię Krzysiek. Urodziłem się w Anglii, mam 11 lat. W czasie wakacji przyjechałem wraz z rodziną do Polski i zacząłem poznawać Czechowice-Dziedzice i okolice.

Na początku byłem trochę zdezorientowany, nowe otoczenie, nowi koledzy i koleżanki, Nieznane jedzenie, no i trochę problemów z językiem polskim. Ach ta pisownia!

Wspólnie pracujemy nad przewodnikiem, codziennie odkrywamy coś nowego.

 Hello!

Mam na imię Majka, też mam 11 lat. Dokładnie pamiętam datę 20 lipca 2020 roku, kiedy przeprowadziłam do Polski. Jesienią poszłam do nowej szkoły, moje doświadczenie w tej szkole jest niesamowite. Poznałam naprawdę fajnych ludzi, których mogę nazwać przyjaciółmi.

Chętnie spędzamy wspólnie czas, gromadzimy ciekawe wiadomości regionalne.

Projekt edukacyjny „Cztery pory w regionie. Niezbędnik regionalny dla dzieci, które przyjeżdżają z zagranicy.”

Cele: Opracowanie i przygotowanie do druku przewodnika regionalnego dla dzieci, które przyjeżdżają z zagranicy

 

Uczestnicy:

Maja Durkacz kl.4a

Maciej Jankowski kl.4a

Krzysztof Szewczyk kl.4a

Opiekun projektu:

 Agata Chmielniak

 

I etap działań zakłada:

 -wywiady z dziećmi przyjeżdżającymi z zagranicy, określenie zakresu potrzeb dotyczących poruszania się w regionie,

-opracowanie słownika gwary uczniowskiej,

-podział zadań dotyczących czterech pór roku w regionie.

II etap działań zakłada:

-zbieranie materiałów etnograficznych, skupienie uwagi na ciekawych zwyczajach i tradycjach regionu,

-opracowanie wykazu ciekawych miejsc,

-prezentacja ciekawych ludzi z regionu.

III etap to koncepcja graficzna przewodnika:

-fotografie, rysunki, opisy,

-korekta tekstu,

-skład komputerowy.

-wydruk.

 

W ramach pracy nad projektem przeprowadzono wywiady i rozmowy określające potrzeby i zainteresowania uczniów.  Zbadaliśmy różnice i podobieństwa naszej szkoły i angielskich szkół.

Wyznaczyliśmy cele naszego działania. Postanowiliśmy opracować słownik gwary uczniowskiej, który pomoże w codziennej komunikacji szkolnej. Zebraliśmy materiał słownikowy wśród uczniów naszej szkoły, dokonaliśmy selekcji i opisu słów.

 

 Oto część słownika:

 

dyrka – pani dyrektor

buda /kurnik – szkoła

anglik / angol – język angielski

niemiec / dojcz – język niemiecki

matma – matematyka

baba / babka od… - pani nauczycielka od…

bimbać sobie – chodzić na wagary

cegła – stary, gruby telefon

cykać się – bać się

kompy – informatyka

fejs – Facebook

gegra – geografia

hista – historia

lampić się – patrzeć

polak – język polski

biolka – biologia

spadaj – odejdź

starzy – rodzice

Nara - Siema, Cześć (Na pożegnanie)
Psiapsi - przyjaciel, przyjaciółka
Masno - super, dobrze
EZ - łatwo (stosowane często w grach np: po wygranej. Używane również w prawdziwym życiu gdy np: dostanie się dobrą ocenę w szkole)
Lecymy Dur - idziemy,lecimy
Eluwina - Siema, Cześć ( Na przywitanie)

zmywam się-już idę

wbijam do ciebie-przyjdę do ciebie

kuć-uczyć się

kablować-skarżyć się

gapić się-patrzyć się

kumać,czaić-rozumieć coś

apka-aplikacja na telefon

bajo-cześć (na pożegnanie)

beka (coś śmiesznego)

 

gratki-gratulacje

git-świetnie

 

Zbadaliśmy różnice i podobieństwa naszej szkoły i angielskich szkół.  Nasze dyskusje toczyły się online.

 

 Zgromadziliśmy materiał etnograficzny, dotyczący dawnych zwyczajów na terenie Czechowic-Dziedzic. Korowód Mikołajów.

 

Wraz z klasą poznaliśmy zwyczaj Mikołajów, wzięliśmy udział w lekcji otwartej online, w trakcie której odtwarzaliśmy stare zwyczaje. Udokumentowaliśmy i opisaliśmy pokaz.